Banery4
Znajdź na stronie:

e-Dziennik

Dolina Potoku Jaszcze, Magurki

Nasza pierwsza wyprawa w Gorce to kierunek Ochotnica Górna. Już na samym początku nad potokiem ujrzeliśmy piękną salamandrę plamistą, która jest symbolem Gorczańskiego Parku Narodowego. Idąc w górę wśród zialeniejących się drzew, słyszeliśmy szum potoku Jaszcze i obserwowaliśmy budzącą się do życia przyrodę.

Pierwszym punktem naszej wyprawy było miejsce katastrofy lotniczej pad przełęczą Przehybka, gdzie 18 grudnia 1944r. rozbił się amerykański samolot Liberator "California Rocket". Od przewodnika wysłuchaliśmy historii, że miał on zbombardować niemiecką rafinerię w Oświęcimiu, jednak z powodu awarii silnika załoga się katapultowała. Wówczas miejscowa ludność ryzykując swoje zycie pomogła żołnierzom amerykańskim. Dziś w tym miejscu znajduje się pomnik upamiętniający tamte wydarzenia.

Maszerując lasem, w którym przeważały drzewa bukowe, napotkaliśmy wiele powalonych po tegorocznej zimie drzew, głównie świerków. Dowiedzieliśmy się, że świerki zostały sprowadzone z Austrii oraz krajów Skandynawskich. Świerk, mimo że w jakimś stopniu przystosował się do gorczańskiego klimatu, to w obecnych czasach niszczeje z powodu ataku kornika drukarza.

W drodze powrotnej dostrzegliśmy ogromnych rozmiarów skrzek tuż przy drodze, jaszczurki oraz liczne gatunki kwiatów, które u nas już przekwitły.

Myślę, że najatrakcyjniejszym punktem naszej wyprawy był szczyt Magurki, a na nim wieża widokowa. Piękny krajobraz widoczny z góry zadowolił każdego uczestnika wyprawy.

Patrycja Woźniak

Banery

Strona wykorzystuje pliki cookies.